Day Zero Project

 Oké, genoeg to-do-lijstjes komen voorbij. Van anderen, maar ook van mijzelf. Elk jaar met Oud en Nieuw maken mensen weer plannen en stellen ze zichzelf doelen voor het nieuwe jaar. Ik ook. Ik ben namelijk van de lijstjes. Als dingen op een (digitaal) lijstje staan, vind ik het makkelijker om ze te doen. Enige probleem is de uitvoering. Dat schiet er wel eens bij in. Tijd dus om het anders aan te pakken. Een échte lijst: uitvoerbaar en haalbaar met een tijdslimiet. Leuke en nuttige dingen die ik al langer wil doen, waar ik sinds ik moeder ben gewoonweg niet aan toe kom (les: geen tijd voor vrij maak).

Zo kwam ik op het Day Zero Project (DZP). Dit concept is overgewaaid uit Nieuw-Zeeland. Het doel achter het Day Zero Project is om je ideeën en plannen eindelijk eens waar te maken. Iedereen heeft wel iets wat die ooit eens wil doen. Waarom wachten en niet gewoon doen? Daarom de uitdaging: voltooi 101 doelen in 1001 dagen. Criterium: de taken moeten specifiek zijn (dus geen dubbelzinnigheid in de formulering), met een resultaat dat meetbaar is of duidelijk omschreven. De doelen moeten realistisch zijn en wat moeite kosten om ze te voltooien. Waarom 1001 dagen? Veel mensen maken lijstjes, maar vaak worden ze uitgesteld. De sleutel om dit te voorkomen is een realistische deadline. 1001 dagen (ongeveer 2,75 jaar) is een betere tijd dan een jaar. Hierdoor heb je verschillende seizoenen om bepaalde doelen te behalen. Je hebt hierdoor meer tijd om je doelen goed te plannen en te organiseren.

De 101 doelen
De eerste drie doelen van het DZP zijn voor iedereen hetzelfde:
#1 Koop een spaarpot
#2 Doe voor elk behaald doel een x bedrag in de spaarpot
#3 Doe het einde van de 1001 dagen iets leuks van het geld

 Benieuwd naar mijn andere 98 doelen? De lijst is compleet en staat hier.

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten