#20 Bewonder een totale maansverduistering

Natuurverschijnsels zijn altijd bijzonder. Zo ook een maansverduistering. In de nacht van maandag 28 september 2015 vond een totale maansverduistering plaats. De eclips was in zijn geheel zichtbaar vanuit Nederland. De verduistering begon om 02:11 uur, het maximum om 04:48 uur en eindigde om 07:24 uur. Het werd een bijzonder maar kort nachtje. Dat mocht ik natuurlijk niet missen!

Bloed- en supermaan
Tijdens de verduistering bevindt de maan zich volledig in de kernschaduw van de aarde en valt er geen direct zonlicht op de maan. Door een beetje zonlicht dat door de aardatmosfeer valt en wordt gebroken, wordt het maanoppervlak alsnog verlicht. Dit is met name rood licht, waardoor er een rode gloed over de maan komt. De maansverduistering heeft daarom de bijnaam 'Bloedmaan'. Wat de verduistering nog specialer maakt, is dat doordat de maan dicht bij de aarde staat, deze supergroot lijkt. Oftewel, 'Supermaan'.

De eerstvolgende totale maansverduistering waarbij de hele eclips zichtbaar is van begin tot eind in Nederland is pas op 20 december 2029! Hiervoor zijn er ook nog andere maansverduisteringen zichtbaar, maar dan is het begin of het einde van de eclips niet zichtbaar. Ondanks dat er bewolking en mist was voorspeld, was het een bijzonder heldere nacht.

Slaap-wekker-slaap...
Mijn wekker was gezet. Maar liefst 5x is de wekker gegaan en stond ik met een dikke trui en koude handen achter het fototoestel, hangend uit een raampje met zicht naar het zuiden. De eerste foto was vrij makkelijk. De maan stond nog hoog en recht achter het huis. De laatste foto was vroeg in de ochtend, waardoor de maan al een stuk lager stond en meer in het westen.

Uitslapen was er niet bij: nadat ik Roan op het kinderdagverblijf had afgezet, kwam ik aan op mijn werk. Een lange en vermoeiende dag was het gevolg van de zeer korte nacht. Aankomende dagen vroeg naar bed (dat lukt vanavond dus al niet).

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten