#27 Koop vijf fair trade producten

Als je fairtrade producten koopt, dan krijgen de producenten een goede prijs en worden er eerlijke lonen betaald. Het is een duurzame vorm van handel, omdat de lokale bevolking een echte kans op een beter leven krijgt. Het kopen van fairtrade producten maakt voor deze mensen net het verschil tussen overleven en ontwikkelen.

Veel producten zoals kleding en voedsel (o.a. cacao, koffie, suiker en thee) worden in ontwikkelingslanden geproduceerd. Maar de omstandigheden en lonen zijn vaak extreem slecht. Soms krijgen werknemers niet eens betaald en worden daarmee een soort slaven. En zolang wij de goedkoopste rijst en kleding blijven kopen, zal dit altijd blijven bestaan. Kies daarom voor duurzame producten zoals producten met het Fair Trade logo. Oké, soms is het iets duurder. Maar lang niet altijd. En helaas zijn niet alle producten fairtrade producten. Maar elke bijdrage aan een betere wereld is er één. Door de eerlijke lonen worden scholen gebouwd, toiletvoorzieningen gemaakt, waterbronnen aangelegd en nog veel meer.

Chocolade
Zodoende ging ik op pad om vijf producten te kopen met het Fair Trade logo. Uiteraard moest er chocolade in de winkelwagen. En het liefst puur. Tony's Chocolonely heeft verschillende repen met pure chocolade. Gewoon 72% puur, puur met amandel en zeezout. Maar de lekkerste vind ik puur met pecan noten en kokos. Het grappige is dat de reep niet in normale blokjes is te breken. Een klein stukje afbreken is niet mogelijk. Hier blijf je van eten. Lekker!

En laat Tony's Chocolonely nou ook chocolademelk verkopen... Zo anders dan bijvoorbeeld Chocomel. Veel voller van smaak. Het is alsof je een glas vloeibare chocola drinkt (zonder al te veel melk of botersmaak). Helaas verkopen ze het (nog) niet in alle supermarkten. Gelukkig wel bij AH en Plus.

Vlokken en hagels staan bij ons standaard in de la met broodbeleg. Bij wie niet? Eigenlijk kopen we altijd hetzelfde. Maar daar zag ik ineens het pak met pure vlokken van Fair Trade staan. Ze hebben een "fair-beterd" recept ontwikkeld. De bietsuiker is vervangen door fairtrade rietsuiker uit Mauritius.

Producten uit Azië
Bij AH hebben ze in de Azië hoek alle producten van het merk Fair Trade bij elkaar staan. Ik probeer graag nieuwe recepten en producten. Dus koos ik voor 'vegetarische rode curry met pompoen'. De ingrediënten zijn simpel: pompoen, ui, water, yoghurt, noten en van Fair Trade de rode curry kruidenpasta en pandanrijst. Maar in plaats van pandanrijst kocht ik Thaise rijst noedels. Nog nooit gegeten, dus mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Snel klaar en lekker! Voor 3 personen was een half pakje kruidenpasta voldoende. Het zou anders te pittig worden (niet voor mij, maar wel voor de andere tafelgenoten).



Door in de supermarkt op zoek te gaan naar fairtrade producten heb ik een hoop nieuwe producten gevonden die ik anders nooit zou hebben gezien of gekocht. En met de aankoop van fairtrade producten zorg ik toch een beetje voor een duurzame toekomst.

Doel 27: voltooid!

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten